Trasa na Pustevny, Radegast či Radhošť

Pustevny jsou spolu s Lysou Horu nejnavštěvovanějším cílem v Moravskoslezských Beskydech. Lze se na ně dostat všemožnými způsoby. Pěšky, autem, autobusem či lanovkou. Trasa na Pustevny vede ze všech světových stran.

To, že jsou hojně navštěvovány po celý rok, není překvapení, nachází se zde totiž spousta atrakcí. Spousta turistických chat v lidovém slohu, navržené architektem Jurkevičem. Dále pak již zmíněná sedačková lanovka, vedoucí z Trojanovic, Ráztoky. Od ní můžeme pokračovat např. na stezku v oblacích, pojmenovanou Valaška.

Pokud se vydáme opačným směrem, než ta která vede ke stezce v korunách stromů, potkáme zanedlouho sochu pohanského boha Radegasta. Ještě o kousek dále se pak dostaneme na horu Radhošť – 1129 m.n.m., kde se nachází kaple a sousoší Cyrila a Metoděje.

Pojďme si tedy představit trasy, které nás na tyto lákavé atrakce dovedou

Pustevny lanovkou z Trojanovic, Ráztoka

Délka trasy v jednom směru: 1,6 km

Čas trasy v jednom směru: 0,5 hodiny

Trasa začíná na parkovišti Ráztoka, odkud musíme dojít asi 600 m k dolní stanici lanovky. Ta nás doveze během půl hodiny do areálu Pusteven. Při cestě překonáme téměř 400 výškových metrů.

Na Pustevny autem či autobusem z Prostřední Bečvy

Pro ty, co se chtějí kochat krásami Pusteven a nemohou vrchol zdolat pěšky, se zde nabízí možnost přicestovat motorovým prostředkem. Autobusy zde jezdí např. z Rožnova pod Radhoštěm či Ostravy. Pro auta je zde připraveno placené parkoviště. V zimě pozor! V případě mrazivých teplot a hrozícímu náledí, doporučuji mít s sebou sněhové řetězy.

Trasa na Pustevny pěšky z Trojanovic – Ráztoky

Délka trasy v jednom směru: 2,6 km

Čas trasy v jednom směru: 1 – 1,25 hodin

Trasa začíná stejně jako ta lanovkou, na parkovišti Ráztoka. Z něj se vydáme po modré stezce, která nás dovede až do areálu Pusteven. Nejprve nás doprovodí říčka Lomná celkem pohodovým úsekem po zpevněné silnici. Ale jakmile mineme chatu začíná lesní, hodně stoupavá část trasy, která končí až u horní stanice lanovky.

Odsud se můžeme vydat vlevo na stezku Valaška, kam nás zavede červená trasa. Pokud budeme po ní pokračovat dále, dorazíme až na vrchol Tanečnice – 1084 m.n.m. Za vrcholem dále po červené následuje sedlo a zpět do Pusteven se můžeme vrátit po zelené stezce. Tento miniokruh měří asi 3 km.

Z vrcholu Pusteven můžeme snadno navštívit i šest beskydských „tisícovek“ – Skalku, Čertův mlýn, Zmrzlý vrch, Nořičí hora a my se teď vydáme na další dvě.

Opačným směrem, po modré trase, se totiž můžeme vydat na Radegast a vrchol Radhošť. K soše Radegasta je to asi 1.3 km , ke kapli na Radhošti pak ještě dalších 2,5 km.

Trasy na Radhošť z Rožnova pod Radhoštěm

Délka trasy v jednom směru: 5 – 7 km

Čas trasy v jednom směru: 2 – 3 hodiny

Na Radhošť se můžeme dostat přímo z Rožnova pod Radhoštěm a to z parkoviště u Camping Sportu, odkud se vydáme po červené značce. Začít můžeme také u chaty Mír a trasu si o něco zkrátit.

Z Radhoště pak můžeme pokračovat na Radegast a Pustevny a do Rožnova se vrátit třeba autobusem.

Trasa na Radegast a Pustevny z Prostřední Bečvy

Délka trasy v jednom směru: 5,5 km

Čas trasy v jednom směru: 2 – 2,5 hodiny

Z Prostřední Bečvy z kempu Pod Pustevnami nebo od hotelu Zavadilka se dá také dostat na hřeben hor mezi Pustevnami a Radhoštěm.

Z parkoviště vyrazíme po modré značce. Asi po 3 km dorazíme k rozcestí Suchá, kde se napojíme na zelenou trasu. Ta nás dovede až do areálu Pusteven. Pokud chceme navštívit rovnou Radegast, na rozcestí Skalíkova louka odbočíme vlevo na žlutě značenou trasu.

Trasa na Radhošť ze sedla Pindula

Délka trasy v jednom směru: 5 km

Čas trasy v jednom směru: 2 hodiny

Z parkoviště na sedle Pindula se vydáme po modré značce přes vrch Kaní až k rozcestí Černá hora. Zde budeme mít za sebou zhruba polovinu trasy. Na rozcestí odbočíme vlevo na červenou stezku, která nás zavede přes horu Velká Polana až ke kapli Cyrila a Metoděje na Radhošti.

Krásný okruh Pustevnami najdete také v prvním díle našeho deníku